Την 10.08.2012 δημοσιεύθηκαν οι υπ’ αριθμ. Υ.Α.Π.Ε./Φ1/2300/οικ.16932 και Υ.Α.Π.Ε./Φ1/2301/οικ.16933 Υπουργικές Αποφάσεις (ΦΕΚ 2317 Β /10.08.2012) του Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, οι οποίες εκδόθηκαν στο πλαίσιο της πρώτης δέσμης μέτρων που ανακοίνωσε το ΥΠΕΚΑ. Σύμφωνα με τις ανωτέρω Υπουργικές Αποφάσεις, αναστέλλεται, από τη δημοσίευσή τους, η διαδικασία αδειοδότησης και η χορήγηση προσφορών σύνδεσης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς και τροποποιείται η υπ’ αριθμ. Υ.Α.Π.Ε./Φ1/2262/31.01.2012 Υπουργική Απόφαση σχετικά με την τιμολόγηση ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από φωτοβολταϊκούς σταθμούς.
Συγκεκριμένα, αναστέλλεται η υποβολή νέων αιτημάτων στη ΡΑΕ για χορήγηση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκούς σταθμούς καθώς και η εξέταση των αιτημάτων που εκκρεμούν σήμερα. Αντίστοιχα αναστέλλεται η υποβολή νέων αιτημάτων στον αρμόδιο διαχειριστή για προσφορά σύνδεσης φωτοβολταϊκών σταθμών που εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και η εξέταση των εκκρεμών αιτημάτων. Συνεχίζεται, όμως, η αδειοδοτική διαδικασία για έργα με άδεια παραγωγής και έργα που εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής και έχουν δεσμευτική προσφορά σύνδεσης. Επιπλέον, από τις προβλέψεις της σχετικής Υπουργικής Απόφασης εξαιρούνται τα φ/β στις οικιακές στέγες καθώς και τα έργα που έως την ημερομηνία της αναστολής είχαν ενταχθεί στη διαδικασία fast track.
Σε ό,τι αφορά στην τιμολόγηση της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από φωτοβολταϊκούς σταθμούς, αποφασίζεται η σημαντική μείωση των τιμών, η οποία καταλαμβάνει πάντως μόνο τις νεοεισερχόμενες φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις. Ειδικότερα, με τις νέες τιμές θα τιμολογείται η ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται από φωτοβολταϊκούς σταθμούς για τους οποίους, μέχρι τη δημοσίευση της Υπουργικής Απόφασης, δεν έχει υποβληθεί αίτηση με πλήρη φάκελο για σύναψη σύμβασης πώλησης καθώς και από σταθμούς για τους οποίους έχει μεν υποβληθεί αίτηση με πλήρη φάκελο για σύναψη σύμβασης πώλησης, πλην όμως η έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας ή, εάν δεν προβλέπεται περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας, η ενεργοποίηση της σύνδεσής τους, δεν γίνει εντός της προθεσμίας των δεκαοκτώ ή τριάντα έξι μηνών από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης πώλησης.
Τα ως άνω περιγραφόμενα μέτρα, τα οποία αφορούν φωτοβολταϊκούς σταθμούς στοχεύουν, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ, στη διάσωση της αγοράς ενέργειας από πιθανή κατάρρευση λόγω του «τεράστιου ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό εξαιτίας χρόνιων προβλημάτων και εσφαλμένου σχεδιασμού». Είναι βάσιμο, ωστόσο, να διατυπωθούν συγκεκριμένοι νομικοί ενδοιασμοί σε σχέση με ουσιώδη νομικά ζητήματα που ανακύπτουν από την εφαρμογή της νομοθεσίας που διέπει την αγορά ενέργειας και δη τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς.
Ειδικότερα, νομικά ζητήματα και αντίστοιχες περιπτώσεις αναγκαίας νομικής προστασίας για τους επενδυτές μπορούν να ανακύψουν λόγω της ζημίας που δύναται να προκύψει σε μία ιδιαίτερα μεγάλη μερίδα επενδυτών λόγω της μη ακριβούς τήρησης από τον αρμόδιο διαχειριστή των εκ του νόμου υποχρεώσεών του κατά την διάρκεια της αδειοδοτικής διαδικασίας. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της υπέρβασης από τον αρμόδιο διαχειριστή, στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, της αποκλειστικής τετράμηνης προθεσμίας που προβλέπεται στο νόμο για τη χορήγηση της προσφοράς σύνδεσης, και δη χωρίς καμία ενημέρωση των επενδυτών, με συνέπεια στην επιβληθείσα με τα ανωτέρω μέτρα αναστολή να υπάγονται και αιτήματα που έχουν υποβληθεί προ ενός και πλέον έτους. Από αυτό και από σειρά άλλων ρυθμίσεων που εμπεριέχονται στις εν λόγω Υπουργικές Αποφάσεις, ανακύπτουν μείζονα θέματα που χρήζουν με βάση τα δεδομένα κάθε επιμέρους περίπτωσης εξειδικευμένης νομικής αξιολόγησης για τη συγκεκριμενοποίηση των τυχόν δυνατοτήτων νομικής προστασίας των επενδυτών.
ΠΗΓΗ: «Μεταξάς & Συνεργάτες – Δικηγόροι & Νομικοί Σύμβουλοι» (www.metaxaslaw.gr)